Razmišljanje uz Godinu vjere
Na velike obljetnice Koncila i Katekizma, te na spomendan blaženog pape Ivana Dobrog zapoÄinje Godina vjere.
Nastojmo obilne milosti koje će nam biti udijeljene primiti otvorena srca.
Kako u svom apostolskom pismu u obliku motu proprija kojim se proglašava Godina vjere podsjeća papa Benedikt XVI., posljednju je Godinu vjere proglasio papa Pavao VI. 1967. godine.
U Äetvrtom broju motu proprija navodi Benedikt XVI. prethodnikove rijeÄi otkrivajući nam po njima i naša temeljna usmjerenja u ovom milosnom razdoblju.
»Nije to prvi put da se Crkvu poziva slaviti Godinu vjere. Moj Äasni prethodnik sluga Božji Pavao VI. proglasio je jednu 1967., u spomen na muÄeništvo apostola Petra i Pavla na 1900. obljetnicu njihova najvišeg svjedoÄanstva. Zamislio ju je kao sveÄani trenutak za Äitavu Crkvu da 'stinski i iskreno ispovijedi istu vjeru'; on je, osim toga, htio da to bude potvrÄ‘eno 'na individualan i zajedniÄki naÄin, slobodno i svjesno, na izvanjski i duhovan naÄin, ponizno i iskreno' . Smatrao je da će na taj naÄin Äitava Crkva moći obnoviti 'jasnu svijest o svojoj vjeri, da je oživi, proÄisti, potvrdi, ispovijedi' . Veliki nemiri koji su se dogodili u toj godini još su bjelodanije pokazali koliko je takva jedna proslava bila nužna. Ona je zakljuÄena IspoviješÄ‡u vjere naroda Božjeg, kojom se potvrdilo kako bitni sadržaji koji već vjekovima Äine baštinu svih vjernikâ trebaju biti potvrÄ‘eni, shvaćeni i produbljivani na uvijek nov naÄin kako bi se pružalo svjedoÄanstvo u skladu s povijesnim prilikama koje su razliÄite od negdašnjih.«
Izazovne rijeÄi o istinskom i iskrenom ispovijedanju vjere pozivaju na autentiÄno i obnovljeno obraćenje Gospodinu, jedinom Spasitelju svijeta kako se istiÄe u šestom broju dokumenta.
Sa Svetim Ocem uranjamo u nosive rijeÄi ovog ulomka dopuštajući im da odjekuju u nama:
Istinski – blizu, prisno Onom koji je sav Istina.
Ponizno, iskreno – bez maski i glume u bilo kom obliku.
Svjesno – ne nezrelo, djetinjasto, infantilno.
Svoju vjeru moramo:
-oživiti, - ne biti beživotni, mrtvi uÄenici Života
-proÄistiti - utvrditi se u pravom nauku i još odluÄnije reći 'ne' krivovjerjima i zastranjenjima svake vrste; srce udaljiti od svake neÄistoće
-potvrditi, ispovjediti – Gospodin nas stavlja u razliÄite životne situacije. Neke su od njih vrlo teške, dovodeći nas do naših granica, rubova krhkih sila, otkrivajući nam vlastitu nespremnost na »oplijenjenost«, iznenaÄ‘ujući nas svojom gorkom zahtjevnošÄ‡u. Jedini nam je zaklon On koji je naš štit.
Divno istiÄe i Katekizam KatoliÄke Crkve u drugom broju:
»Jaki tim poslanjem, apostoli 'odoše i propovijedahu posvuda, a Gospodin suraÄ‘ivaše i utvrÄ‘ivaše RijeÄ popratnim znakovima' (Mk 16, 20).
Snaga koja nije od nas. Snaga koja je odabrala našu slabost kako bi se pokazala mnoštvu, darovala potrebitima, uÄinila blizom (i) po našim daljinama.
Prigodom otvorenja Godine vjere Papa je uputio vrlo snažnu rijeÄ koja poziva i na naša osobna promišljanja, koliko nad situacijom drugih i cijele Crkve, toliko, i još više nad mojim vlastitim duhovnim životom. – Najprije je ustvrdio da je uzelo maha duhovno »opustošenje«. I zapitao se – »što bi znaÄio život, svijet bez Boga;« te u povijesnoj perspektivi ponudio odgovor za sadašnjost - »u doba Koncila se moglo znati već iz nekih tragiÄnih stranica povijesti, ali danas to nažalost vidimo svakoga dana oko nas. Praznina se raširila posvuda. Ali upravo polazeći od iskustva te pustinje, od te praznine možemo iznova otkriti radost vjerovanja, njezinu bitnu važnost za nas muškarce i žene. U pustinji se iznova otkriva vrijednost onoga što je bitno za život; tako u suvremenom svijetu postoje nebrojeni znaci, Äesto izraženi na implicitan ili negativan naÄin, žeÄ‘i za Bogom, posljednjim smislom života.
A u pustinji postoji potreba prije svega za ljudima vjere koji, samim svojim životom, pokazuju put prema Obećanoj zemlji i tako održavaju budnom nadu. Življena vjera otvara srce Božjoj milosti koja oslobađa od pesimizma.
Danas više no ikada evangelizirati znaÄi svjedoÄiti jedan novi, od Boga preobražen život i tako pokazati put, rekao je Papa predstavivši slikovito Godinu vjere kao putovanje u pustinjama suvremenog svijeta na koje treba ponijeti samo ono osnovno: ni štapa, ni torbe, ni kruha, ni novca, ni dvije haljine – kao što kaže Gospodin apostolima šaljući ih u misiju – već EvanÄ‘elje i vjeru Crkve, koje su dokumenti Drugog vatikanskog koncila svijetli izraz, jednako kao što je to i Katekizam KatoliÄke Crkve, objavljen prije dvadeset godina.«
Iz ovih snažnih redaka izdvajaju se dvije misli, dva pitanja, dva zahtjeva i prohtjeva stavljena pred nas.
Prvo, o pustoši, praznini koja se raširila posvuda, stvarnosti pustinje koja nas podsjeća na istu onu u koju je ušao naš Gospodin da nam pokaže put njena mijenjanja. Pozvani smo otkrivati svojim suvremenicima, bližnjima, »radost vjerovanja, njezinu bitnu važnost za muškarce i žene.«
Drugo, papa je pouÄio da »danas više no ikada evangelizirati znaÄi svjedoÄiti jedan novi, od Boga preobražen život i tako pokazati put.« Ne ostaje li naše srce zadivljeno pred ovim rijeÄima? Ne naziremo li ovdje prave mistiÄne dubine, pozvanost na mijenu u Ljubavi, na preobrazbu u Ljubljenoga u kojoj nastojimo svakog dana sve više biti?
Nije li ovo »petrovski« odgovor na tolike teorije kojima smo obasuti, a nijedna, znamo, osim ovog i ovakvog ne zahvaća bitno? Ako želimo biti apostoli moramo ući cijelim bićem u proces preobraženosti, svući starog Äovjeka, i zaodjenuti se potpuno i radikalno, u Ljubavi korjenito, samim Kristom. On mora utjecati na sva naša djelovanja, biti prisutan u svim našim promišljanjima, posebno životno bitnima, na raskrsnicama srca, na kojima se pitamo kako i kuda dalje.
Uistinu, ponijeti nam je samo ono osnovno – ljubav, vjeru, spremnost na duboku i trajnu, od Boga željenu i poduprtu promjenu, koja će onda preko nas zahvaćati i druge, pretvarajući pustinje života naših suvremenika, u plodotvorne Božje vrtove, mjesto blaženstva, boravka u Njegovoj kući.
(vlÄ. Zvonimir Badurina Dudić)